Berlijn

De keuze was gevallen op Berlijn, zowel de heen- als terugvlucht was met een Fokker 70 van KLM Cityhopper, niet echt me favoriete vliegtuig, en dat is op de dag van vandaag nog.
Berlijn heeft 3 luchthavens, Tempelhof, Schoenefeld, en Tegel.
Ik kwam aan op Airport Berlin Tegel.
Met bus 109 naar Kurfürstendamm gereden,
De Kurfürstendamm is 3,5 kilometer lang en werd in de 16de eeuw aangelegd zodat de koetsen van de keurvorsten naar hun jachtpaviljoen in Grunewald zouden kunnen rijden.
In die tijd was het niet meer dan een veredeld ruiterpad.
Toen kanselier Otto von Bismarck Parijs bezocht, raakte hij gefascineerd door de Champs-Élysées, en hij besloot dat ook de hoofdstad van Duitsland zo een indrukwekkende boulevard moest bezitten.
Tussen 1883 en 1886 werd de Kurfürstendamm dus verbreed en er vestigden zich zakenlui, artiesten en rijke burgers.
De boulevard werd een van de belangrijkste van de stad.

Wanneer je de Kurfürstendamm in oostelijke richting uitloopt kom je uit op de Breitscheidplatz, hier staat de Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche.
Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche was ooit een 113 meter hoge toren, nu resteert nog slechts een ruïne.
De kerk werd tussen 1891 en 1895 door Franz Schwechten gebouwd als herinnering aan de in 1888 gestorven Wilhelm I.
Nu is de ruïne, die in 1943 verwoest werd, een gedenkteken aan de 2e wereldoorlog.

Aan de overkant van Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche heb je in het Europa Center, ingang Budapester Strasse een Berlin Tourist-Information, op vliegveld Tegel zou ook een informatie-buro zijn maar die heb ik niet kunnen vinden.

De bus genomen naar Alexanderplatz.
Bij de bestuurder kan je alleen maar enkele kaartjes kopen, met de kaartjes die je hebt gekocht voor bijvoorbeeld de metro, kan je ook gewoon de bus nemen.

Alexanderplatz was oorspronkelijk een exercitieterrein en is naar een Russische tsaar vernoemd.
In 1989 was het plein het toneel van de revolutie in de DDR, op 4 november eisten hier 1 miljoen mensen het recht om te demonstreren, het recht van samenscholing en persvrijheid.
Als je dit weet maakt het plein nog enige indruk op je want verder vond ik het maar een groot, winderig en ongezellig plein.



Alexanderplatz

Naast het Alexanderplatz heb je de Fernseturm, de toren werd tussen 1966 en 1969 gebouwd.
Het is 365 meter hoog en op 207 meter, in de torenkogel, bevindt zich een cafe, dat ieder uur een keer om zijn as draait.

Van het Alexanderplatz is het ook maar een klein stukje lopen naar de Dom zu Berlin.
De Dom werd als hoofdkerk van het Pruisische protestantisme tussen 1894 en 1905 gebouwd.

Lopend over Unter den Linden, de beroemdste boulevard van Berlijn, kwam ik aan bij de Brandenburger Tor.
Helaas, voor mij dan, waren ze de Brandenburger Tor aan het opknappen.

De Rijksdag ligt vlakbij de Brandenburger Tor.
Sinds september 1999 zetelt de Bondsdag weer in Berlijn.

Als je in Berlijn bent dan moet je bij "de Muur" geweest zijn.
Er zijn nog drie plekken in Berlijn waar een gedeelte van de Muur te vinden is.
Waar ik geweest ben, is te vinden in de buurt van Checkpoint Charlie.
Daar staat nog zo'n 200 meter muur aan de Niederkirchernerstrasse.
In 2001 is voor dit gedeelte van de Muur een stalen hek geplaatst omdat de zogeheten "muurspechten" de Muur zowat kaal hadden gebikt.
De betondraden steken daar aan alle kanten er uit.

Lopend door de stad is de beste manier om de stad goed te leren kennen, maar kost ook een hoop tijd.
Het werd langzamerhand tijd dat ik eens richting het vliegveld ging.
Onderweg van Checkpoint Charlie naar de luchthaven Tegel kwam ik door het Tiergarten park, het grootste park in de stad.
Aan het einde van het park kwam ik bij de Siegessäule.
Deze staat, net als de Arc de Triomph in Parijs, midden op een verkeersplein en is te bereiken door een tunneltje.
De zuil heeft niet altijd hier gestaan.
Deze zuil van de zege (van drie oorlogen maar liefst) is opgericht op het plein voor de Rijksdag in 1873.
In 1939 werd ze naar deze geografisch interessantere plek verplaatst: kijk je oost, kijk je west je ziet een onafzienbare lange weg met de Siegessäule als niet te missen glorieteken.
De vergulde dame op de top, da's de godin van de zege: Victoria.
Je kunt het werkelijk fraaie uitzicht over Berlijn van boven bekijken, na het beklimmen van de 265 treden.

Als laatste het Slot Charlottenburg.
Het slot werd ontworpen door Arnold Nering in 1695 als buitenverblijf voor de latere Kurfurstin Sophie Charlotte.
In 1701 werd het uitgebreid door de Zweedse architect Eosander (kapel) von Göthe die zette de koepel op het hoofdgebouw plus de westelijk gelegen oranjerie vleugel.
Onder het bewind van Friedrich II kwam de oostvleugel tot stand(Nieuwe vleugel of Knobelsdorffvleugel naar de architect).
Aldus werd het slot steeds groter. In 1787-1791 bouwde Carl Gotthard aan de oranjerie nog een theatergebouw.
Het Schinkel paviljoen voorstellende een Napolitaanse villa 1824-1825.
Het in 1943 zwaar beschadigde kasteel, werd na de 2de wereldoorlog weer opgebouwd en is nu een mooi voorbeeld van de tijd dat Pruisen een Europese grootmacht was.

Het laatste stuk van Slot Charlottenburg naar het vliegveld raad ik niemand aan om dit te gaan lopen, je loopt langs de snelweg, is bijna een uur lopen en je ziet niets bijzonders meer.

Afgemat zat ik in het vliegtuig voor de terugreis, dat het met een Fokker 70 was, maakte me niets meer uit, ik heb mijn oogjes dicht gedaan en heb heerlijk uitgerust.

Op het internet is verschrikkelijk veel te vinden over Berlijn, het valt niet mee om echt goede pagina's te vinden.
Voor mij was dit de beste:
Een bijzondere mooie site is die van CitySpotters.

Oktober 2020

Berlin Brandenburg, wat ligt op de plek van Berlin-Schönefeld (SXF), vervangt de drie oude Berlijnse luchthavens.
Berlin-Tempelhof (THF) werd reeds in 2008 gesloten, Berlin-Tegel (TXL) werd op 8 november 2020 gesloten.
Het vliegveld bestaat uit drie terminals, namelijk terminals T1, T2 en T5 (voormalig Berlijn Schönefeld Airport).
Het werd dus weer eens tijd om naar Berlijn te vliegen.
De binnenstad van Berlijn is vanaf Berlijn Brandenburg Airport uitstekend bereikbaar met het openbaar vervoer.
Vanaf T1 en T2 rijden verschillende treinen naar de hoofdstad van Duitsland.
De regionale treinen FEX Flughafenexpresszug, RE7 en RB14 bieden de meest frequente verbinding en doen er circa 30 minuten over.
T5 is een ander verhaal, op een loopaftstand van 10 minuten, gelukkig wel overdekt, vindt je het station van de S-bahn.
KLM komt aan op Terminal 1.
Aangekomen op Hauptbahnhof , startplaats van een stadswandeling voormalig Oost-Berlijn.
Deze wandeltocht voert je door voormalig Oost-Berlijn en is ongeveer 12 kilometer lang.
De volgende bezienswaardigheden kom je tegen; het Museumeiland, de 368 meter hoge TV-toren, de bekende allee Unter den Linden, de Brandenburger Tor en het Reichstaggebouw.
De wandeltocht is hier te downloaden. (Bron NS)

 


update 11-2021