New
York
Even
een dag naar New York, de meeste mensen verklaarden me voor
gek en die mij wat beter kennen zeiden ook nog; "jij
krijgt New York niet eens tezien, ze houden je gegarandeerd
vast bij de douane", dit omdat ik niet altijd echt meewerk
met controles ed.
Achteraf viel het allemaal best wel mee, de controle bij de
douane is niet veel anders dan bij andere landen, er worden
wel vingerafdrukken en een foto van je genomen en in 1 dag
is er best veel tezien in New York.
Wanneer
je net als ik aankomt op JFK-airport(terminal 4) kan je daarna
het beste met de bus naar het centrum van New York gaan.
Een retourtje kost 27$ en het duurt ongeveer een uur voordat
je wordt afgezet bij Grand Central Station op 42nd East Street.
Voor een paar dollar meer kan je hier vandaan met andere bussen
naar je hotel gebracht worden.
Mijn hotel lag op 57nd East Street, vlakbij het Central Park,
en ik ben maar gaan lopen, kon ik alvast wat indrukken opdoen
van New York.
Echt
lekker slapen is het niet daar in New York, continu lawaai,
ben daarom ook maar vroeg opstaan om zodoende in het donker
het Central Park te bezoeken.
Wordt afgeraden om dat tedoen maar ik wilde het wel zien,
en ik had meer dingen tedoen op die ene dag.
Central
Park
Dit is zonder twijfel het bekendste park van New York en misschien
ook wel van Amerika. Het park strekt zich uit van 59th tot
110th Street en heeft een totale oppervlakte van maar liefst
341 hectare.
Meer
dan 20 miljoen mensen bezoeken jaarlijks het park.
Het duurde 16 jaar om het park te bouwen en in 1965 werd het
officieel een historisch monument en in 1974 een New York
City monument.
Het park kent een rijke geschiedenis.
Omstreeks 1850 kwamen vooraanstaande kooplieden bij elkaar.
Ze waren van mening dat New York City een groot stadspark
moest krijgen om New York als zijnde internationale hoofdstad
te promoten.
Na 2 jaren van vergaderen gaf de staat opdracht om meer dan
700 hectare grond te kopen in Manhattan.
Vervolgens werd er een ontwerpwedstrijd uitgeschreven.
Uiteindelijk koos de jury het Greensward Plan van de architecten
Calvert Vaux en Frederick Law Olmsted, Sr.
Op 17 mei 1858 werd Olmsted aangesteld als hoofd van het Central
Park project.
Toen het project begon, bestond het gebied grotendeels uit
vervallen schuren en varkensbedrijven.
Meer dan 3800 arbeiders waren er nodig om de heuvels, meren
en de paden aan te leggen.
Dit alles duurde meer dan 20 jaar.
Vanaf
Central Park ben ik, via Broadway, gaan lopen naar de punt
van Manhattan waar vandaan de ferry's naar het Vrijheidsbeeld
varen.
Broadway
Broadway is een van de grote straten in Manhattan, New York.
Het gedeelte van de straat bij Times Square huisvest veel
theaters die een altijd veranderend scala aan commerciële,
op grote schaal gemaakte toneelstukken biedt, en dan met name
musicals.
Dit gedeelte van Broadway, ook wel bekend als The Great White
Way, is een beroemde trekpleister voor miljoenen toeristen
uit de hele wereld.
Meedoen in een succesvolle Broadway musical wordt door de
zangers en acteurs gezien als het ultieme succes.
De jaarlijkse Tony uitreiking geeft prijzen aan de meest succesvolle
nieuwe shows en revivals.
Vanaf
Broadway is het een klein stukje links of rechtsafslaan om
de volgende bezienswaardigheden van New York tezien:
Chrysler
Building
In de zomer van 1929 barstte er een "race for the sky"
los op Manhattan.
De automobieltycoon Walter Chrysler vocht met de Bank of Manhattan
Trust Company om de eer.
Wie had het hoogste gebouw van de wereld.
In de lente van 1930, toen het er op leek dat de bank het
hoogste gebouw van de wereld zou worden, plaatste de aannemer
een stalen antenne op het dak van het Chrysler Building en
werd daarmee het hoogste gebouw ter wereld.
Het Chrysler Building was niet alleen het hoogste gebouw ter
wereld, het was ook één van de mooist gedecoreerde
kantoorgebouwen ter wereld.
Walter Chrysler wilde een schitterend kantoorgebouw en dat
kreeg hij ook.
Hij decoreerde zijn wolkenkrabber met wieldoppen en spatborden,
net zoals op auto’s.
Hij hoopte hiermee te bewerkstelligen dat Chrysler een wereldmerk
zou worden.
Vandaag de dag wordt het Chrysler Building beschouwd als New
York City's beste voorbeeld van Art Deco, een decoratieve
stijl die wordt gekarakteriseerd door scherpe hoeken, zigzag
oppervlakte vormen en ornamenten.
Helaas duurde de faam, dat het Chrysler Building het hoogste
gebouw ter wereld was, niet lang.
Vier maanden na de voltooiing van het Chrysler Building was
het Empire State Building het hoogste gebouw ter wereld.
Empire
State Building
Van 1931 tot 1972 was het Empire State Building het hoogste
gebouw ter wereld.
Het Empire State Building is met antenne 440 meter hoog.
Zonder die antenne heeft het gebouw altijd nog een hoogte
van 380 meter.
De bouw van dit gigantische gebouw mag men rustig een wereldwonder
noemen.
In minder dan 19 maanden werd deze wolkenkrabber namelijk
gebouwd.
Vandaag de dag werken er meer dan 20.000 mensen in de toren.
Dagelijks bezoeken nog eens ruim 25.000 mensen het gebouw.
Maar liefst 53 liften zijn nodig om al deze mensen zonder
al te veel vertraging naar de juiste verdiepingen te brengen.
Elk jaar bezoeken meer dan 3,5 miljoen mensen de 86ste etage.
Flatiron
Building
Van 1902 tot 1913, toen het Fuller Building van het Woolworth
Building werd losgekoppeld, was het driehoekige gebouw met
zijn hoogte van 90 meter het hoogste ter wereld.
Dit opvallende 22 verdiepingen hoge gebouw van bak- en kalksteen,
ontworpen door Daniel H. Burnham, heeft een ongewone, driehoekige
vorm en was één van de eerste wolkenkrabbers
van de stad.
Het gebouw in neorenaissancestijl werd al snel het Flatiron.
Het fascinerende Flatiron Building uit 1902, gebouwd op de
spitse hoek waar Broadway schuin de 5th Avenue doorsnijdt,
was één van de eerste gebouwen die als basis
een stalen skelet hadden en die de voorlopers van de wolkenkrabbers
waren.
Times
Square
Dit is zonder twijfel één van de beroemdste
pleinen ter wereld.
Times Square is het kloppende neon hart van New York City.
Het plein is een driehoek, ten noorden van het kruispunt van
Broadway, 7th Avenue en 42nd Street.
In de zijstraten van Times Square bevinden zich meer dan 30
theaters.
Deze theaters worden bedoeld als er over Broadway wordt gesproken.
World
Financial Center
In 1988 werden aan de rand van Battery Park vier grote kantoorgebouwen
geopend.
De vier kantoorgebouwen van het World Financial Center huisvesten
de hoofdkwartieren van American Express, Merrill Lynch, Dow
Jones, CIBC World Markets en andere prestigieuze internationale
ondernemingen.
Via een brug was het World Financial Center vroeger verbonden
met het WTC.
Vandaag de dag is er een platform aan de westkant van het
World Financial Center vanwaar je een goed uitzicht hebt op
Ground Zero,
voor toeristen die de plek willen zien waar de Twin Towers
stonden.
Statue
of Liberty - Vrijheidsbeeld
Toen
de Franse regering "Mademoiselle Liberté"
aan New York aanbood, als herinnering aan het wapenbroederschap
tijdens de onafhankelijkheidsoorlog, aarzelden de New Yorkers.
Ze hadden liever hun eigen Uncle Sam opgesteld.
Pas toen de Fransen hun geschenk aan Boston wilden geven,
waren de New Yorkers zo vriendelijk het toch te aanvaarden.
Op 28 oktober 1886 onthulde president Cleveland het standbeeld.
Zonder voetstuk is de bronzen dame 46 meter hoog en weegt
ze 225 ton.
De fakkel in haar hand brandt 90 meter boven de zeespiegel.
Toen de immigranten nog per schip naar Amerika reisden, vloeiden
er vaak tranen bij het zien van dit standbeeld.
Je kunt helemaal tot boven in het standbeeld komen om vanuit
de ramen in de kroon te genieten van het mooie uitzicht.
Om boven te komen moet je 354 traptreden bestijgen.
Maar je kunt ook de veerboot naar Staten Island nemen en zo
Lady Liberty in het voorbijvaren bewonderen.
De Statue of Liberty & Ellis Island ferries gaan om de
30 tot 45 minuten vanaf 09.00 uur.
Kaartjes kunnen worden gekocht in Castle Clinton in Battery
park.
Het
werd tijd om terug tegaan naar het Grand Central Station,
waar ik de bus pakte naar het vliegveld.
Grand
Central Terminal
Grand Central Terminal is het grootste treinstation ter wereld.
Sinds 1963, toen het Pennsylvania Station werd gesloopt en
vervangen door onpersoonlijke nieuwbouw, is Grand Central
het enige New Yorkse station van architectonische waarde.
Het werd gebouwd tussen 1903 en 1913 in beaux-arts stijl.
De Grand Central Terminal bestaat uit een tongewelf van 46
m hoog en 146 m lang met enorme boogvormige ramen en ongeveer
2500 geschilderde sterren op het plafond.
In het station bevinden zich vele barretjes en restaurants.
Het
is dus mogelijk om in 1 dag New York zien, het is wel een
beetje doorlopen.
Ik zal best wel het één en ander gemist hebben,
en misschien zal ik nog een keertje naar New York moeten afreizen.
update
08-2020