Parijs
Parijs
is voor mij één van de favorieten, een heerlijke
stad.
Wat kan ik nu nog toevoegen aan wat er allemaal al over Parijs
is geschreven.
Misschien dat mijn informatie een beetje als aanvulling kan
dienen.
De
vluchten die ik naar Parijs gemaakt heb kwam ik allemaal aan
op Roissy Charles de Gaulle op Terminal 1 en 2.
Vanaf Terminal 1 is het vrij éénvoudig om naar
het centrum van Parijs tekomen.
Zodra je buiten staat kom je een bushalte tegen, hier vandaan
kun je met de bus naar het treinstation.
Vanaf het treinstation kun je met de R.E.R. en/of metro alle
kanten op.
Vanaf Terminal 2 is het nog makkelijker, hier stap je in de
R.E.R. die je direct naar het hartje van Prijs brengt.
Natuurlijk
eerst de Eifeltoren, metrolijn 6, halte Bir-Hakeim of anders
met de R.E.R. lijn C, halte Champ de Mars Tour Eiffel.
De ingenieur Gustave Eifel bouwde in 2 jaar tijd deze 300
meter hoge toren, op 6 mei 1889 vond de feestelijke opening
plaats.
Voor de bouw werd 7175 ton ijzer gebruikt.
Arc
de Triomphe, metrolijn 1,2 of 6 of met de R.E.R. lijn A, halte
Charles de Gaulle Etoile.
Deze triomfboog van 50 meter hoog en bijna even breed boven
aan de Champs-Elisées herdenkt de succesvolle veldtochten
van Napoleon.
Bij het monument van de Onbekende Soldaat onder de Arc de
Triomphe worden de doden die in alle oorlogen zijn gevallen
herdacht.
Vanaf het dak van de Arc de Triomphe ziet u de 12 avenues
die hier in een stervorm samenkomen en het uitzicht is, vooral
s'avonds, schitterend.
Het
grootste kerkhof in Parijs, Cimetière de Père
Lachaise, metrolijn 2 of 3, halte Père Lachaise.
Hier liggen vele beroemdheden begraven het is dan ook handig
een plattegrondje bij de ingang te halen.
Om enkele te noemen: Jim Morrison, Edith Piaf, Fréderic
Chopin, en Oscar Wilde.
Pont
Alexandre-III, metrolijn 8 of 13, of met de R.E.R. lijn C,
halte Invalides.
Deze brug verbindt met een bijna 108 meter lange boog de Esplanade
des Invalides met het Grand Palais.
De brug werd in 1900 geopend en is vernoemd naar de Russische
tsaar.
Het
mooie en grote complex Invalides, metrolijn 8, halte La Tour
Maubourg, metrolijn 13, halte Varenne of met de R.E.R. lijn
C, halte Invalides, werd door Lodewijk XIV gebouwd, met het
doel er oorlogsinvaliden te huisvesten.
Nu bevindt zich hier het graf van Napoleon en het legermuseum.
Pont
des Arts, metrolijn 7, halte Pont Neuf.
Vanaf deze voetgangersbrug heeft u een mooi uitzicht op het
Ile de la Cité en de Seine.
Jardin
du Luxembourg, metrolijn 4 of 10, halte Odéon, of met
de R.E.R. lijn B, halte Luxembourg.
Maria de Medici, de weduwe van Hendrik IV, liet het in het
begin van de 17de eeuw bouwen.
Het park met waterbekkens, oude kastanjebomen, bloemperken,
bijenkorven en vele standbeelden is een geliefd ontmoetingspunt
voor studenten.
De
kolossale koepel en de zuilen eronder van het Panthéon
bepalen de aanblik van het Quartier Latin.
Lodewijk XV wilde oorspronkelijk een kapel voor de Heilige
Genoveva, maar de revolutie maakte het gebouw tot gedenkteken
voor de groten der natie.
Vanaf waren er al problemen bij de bouw en op dit moment word
er gewerkt aan een renovatie van het gebouw.
Het panthéon is te bereiken met de R.E.R. lijn B, halte
Luxembourg.
Versailles,
met de R.E.R. lijn C, richting versailles-Rive Gauche, dit
is tevens het eindpunt, hiervandaan is het nog zo 10 minuten
lopen.
Op www.parijs.nl werd in een forum gevraagd om foto's van
Versailles, omdat ze een foto van Versailles wilden gebruiken
als uitnodigingskaart voor hun aanstaande huwelijk.
Op stap dus naar Versailles.
Het begon niet zo mooi het vliegtuig waarmee ik vanaf Eindhoven
naar Parijs zou gaan was tot 2 keer stuk, en we werden in
een wel heel erg klein vliegtuigje gestopt een Embraer EMB-120
Brasilia.
Tegen 12 uur pas bij Versailles aangekomen.
Lodewijk de IV heeft zijn leven lang gebouwd aan het paleis
en de tuinen.
Hier kun je urenlang wandelen, maar ook een bootje huren voor
op het water is mogelijk.

Notre Dame
Het
gotische meesterwerk Notre-Dame kun je bereiken met metrolijn
4, halte Cité.
Hier werden in het verleden koningen en koninginnen gekroond
en kroonde keizer Napoleon zichzelf.
Bovenop 1 van de 2 torens heb je een mooi uitzicht over de
Seine en omgeving.
Sacré-Coeur,
metrolijn 2, halte Anvers.
Dit bijzondere gebouw staat op het hoogste punt van Parijs;
de heuvel Montmarte.
Het
vrijheidsbeeld, metrolijn 10 of met de R.E.R. lijn C, halte
Javel.
Dit vrijheidsbeeld werd in 1986 door Amerika aan Parijs geschonken.
Het is een exacte replica van het echte vrijheidsbeeld in
New York, alleen wat kleiner.
Het staat op een eilandje in de Seine.
Er
valt nog veel, veel, meer te vertellen over Parijs, en er
zal in de toekomst op deze pagina nog wel het één
en ander bij komen.
Ik ga zeker vaker naar Parijs, je raakt er niet uitgekeken.
Met de trein naar Vouavre.
Belofte
maakt schuld zegt men en ik had belooft om een weekje tegaan
klussen in Vouavre in Frankrijk.
Nu ligt Vouavre niet echt naast de deur en ook niet vlakbij
een vliegveld.
Om er te komen ben ik eerst met KLM/Air France naar Parijs
gevlogen.
Van Parijs Charles de Gaulle met de metro naar Chatelet Les
Halles om hier over testappen in de metro richting Boissy
Saint-Léger.
Op Paris-Lyon uitstappen om daarna in de trein te stappen
naar Nevers.
Van het station van Nevers werd ik opgehaald en gebracht naar
mijn tijdelijke verblijfplaats in Mont en Marré.
Een weekje logeren in Le
Manoir Du Chagnot.
Een hele reis om er tekomen maar zoals gezegd beloofd is beloofd.
Over Vouavre en omgeving zal best wel veel te vertellen zijn,
maar omdat ik keihard aan het werk ben geweest kan ik hier
nu even niet zoveel over vertellen.
Wie weet de volgende keer.
De
terugreis verliep heel simpel andersom, dus eerst met de trein
van Nevers naar Paris-Lyon verder met de metro en als laatste
een vlucht met Air France naar Schiphol.
Er gaan geruchten dat het militair-vliegveld van Nevers gaat
uitbreiden en dat hier ook commercieële vluchten gaan
plaatsvinden, even afwachten maar.