Rotterdam

KLM cityhopper verzorgde tot en met oktober 2003 tweewekelijks rondvluchten boven de regio Rotterdam.
Deze unieke rondvluchten starten vanaf Rotterdam Airport en worden uitgevoerd met een moderne, en dus geluidsarme Fokker 50.
Aan boord is plaats voor 50 passagiers.
Tijdens de rondvlucht zijn behalve de indrukwekkende Rotterdamse haven ook Kinderdijk, Zeeland en de Deltawerken te zien.

Bezienswaardigheden

Rotterdam is de laatste jaren uitgegroeid tot de belangrijkste stad in Nederland voor moderne architectuur. Door het bombardement in 1940, waarbij de hele binnenstad verwoest werd, kregen architecten en stedenbouwkundigen de mogelijkheid om een stad te bouwen volgens moderne opvattingen en ideeën: 'Het Nieuwe Rotterdam'.
Men blijft de komende jaren hard werken aan nieuwe projecten als de Kop van Zuid, de uitbreiding van het metro- en tramnet, e.d..
Rotterdam zal tot ver in deze eeuw bezig zijn met de wederopbouw en krijgt daarom wel eens het verwijt dat de stad 'nooit af is'.
Hieronder volgt een greep uit het aanbod gebouwen en projecten die nu in Rotterdam meer dan de moeite waard zijn om te bezichtigen.

Weena
Het Weena staat voor de Nieuwe Skyline van Rotterdam.
Aan weerszijden van de 60 meter brede boulevard, die loopt van het Hofplein tot net voorbij het Centraal Station, is in zeer korte tijd hypermoderne hoogbouw gerealiseerd die doet denken aan Amerikaanse steden. Het Weena is het nieuwe hoogwaardige zakencentrum van Rotterdam.

Museumpark
Het Museumpark is een moderne stadstuin waar diverse openluchtmanifestaties georganiseerd kunnen worden.
Naast het plein met appelbomen vind je er een romantische tuin, de Rozentuin, waar je met de honderd meter lange brug doorheen gevoerd wordt. Rondom het Museumpark liggen verschillende culturele instanties, zoals de Kunsthal en het Museum Boijmans van Beuningen en vind je tevens de het universiteitscomplex Hoboken.

Kop van Zuid
De Kop van Zuid wordt het nieuwe Rotterdamse stadsdeel, waardoor de Maas, het kapitaal van de stad, dan weer het middelpunt wordt.
Op de 125 hectare grond worden de komende 15 jaar 5.300 woningen, 400.000 m2 kantoorruimte, 35.000 m2 bedrijfsruimte en 60.000 m2 recreatieruimte gerealiseerd.
Op de Wilhelminakade zal een zakencentrum met gebouwen van meer dan 100 meter hoog verrijzen.
De vertrekhallen en het directiekantoor van de Holland Amerika Lijn (waar ook Hotel New York gevestigd is) blijven gespaard.

Sinds augustus 1996 is de beroemde 809 meter lange Erasmusbrug klaar, die dé Noord-Zuidverbinding van Rotterdam is geworden.
Aan beide oevers hebben nieuwe ontwikkelingen plaatsgevonden.
Aan de zuidoever is het Hof van Zuid, waar de rechterlijke macht, douaniers en belastingdeskundigen zijn komen te werken.
Ook is het Entrepotgebouw gevestigd op de Kop van Zuid.
Een combinatie van een jachthaven, moderne architectuur, historische kades, het voormalige pakhuis 'de Vijf Werelddelen', mooie interieur- en designwinkels, restaurants en terrassen zorgen ervoor dat het Entrepot de moeite waard is eens te bezoeken.

Oude Haven
Metro-, tram- en treinstation Blaak is een architectonisch meesterwerk.
De overkapping heeft de bijnaam 'strijkijzer'.
In de gespannen boog zijn Tl-buizen bevestigd waarvan de gele gaan branden als er een trein richting Centraal Station gereed staat en de paarse als er een trein richting Dordrecht vertrekt (handig als je laat aan komt lopen).
Bij station Blaak zijn de bekende kubuswoningen gevestigd, waarvan er een open is voor publiek (Overblaak 70).
Als je met je gezicht naar de kubuswoningen staat en je gaat links (langs de 'Potloodflat') kom je via het grote marktplein bij de Centrale Bibliotheek.
Aan de overkant is één van de drukst bezochte uitgaansgelegenheden in Rotterdam gevestigd: de Oude Haven.
In de veertiende eeuw begon hier de ontwikkeling van de huidige wereldhaven. Na het bombardement in 1940 is alleen Het Witte Huis blijven staan.
Met zijn hoogte van 45 meter was dit huis Europa's eerste 'wolkenkrabber'.
Langs de Oude Haven liggen tientallen (eet)cafés met in de zomer terrassen aan het water.
Vanaf hier is ook de Willemsbrug goed te zien.
's Avonds is de brug sfeervol verlicht.

Vlucht 122 was een rondvlucht met een DC-3 van de Dutch Dakota Assiociation.



DC-3 Dutch Dakota


Douglas DC-3C(C47)fabrieksnummer 19754, de PH-DDZ kwam met de registratie 43-15288 in actieve dienst bij de USAAF, Welke feiten en gebeurtenissen zich in die periode hebben afgespeeld is onbekend daar alle logboeken en registratiekaarten verloren zijn gegaan.
1961, Na zijn actieve rol in het leger werd het toestel opgeslagen in het Military Aircraft Storage and Deposition Center in Arizona.
In 1964 de FAA (Federal Aviation Administration) gebruikte het toestel voor een paar maanden tot mei 1964 met de registratie N1616.
1964, Op 22 mei werd Somali Airlines de nieuwe eigenaar en werd het toestel gestationeerd in de Somalische hoofdstad Mogadishu.
Juni 1982, na een kort oponthoud op Malta continueerde het toestel zijn carrière bij het Egyptische luchtvaart-bedrijf "Pyramid Airlines" die het toestel inzette voor het vervoeren van allerlei onderdelen en materialen voor de olie-industrie.

Vrijdag, 13 februari 1987, de DDA werd de nieuwe eigenaar van dit werkpaard.
Het toestel werd daarmee de tweede DDA Dakota.
Na de aankomst in mei van dat jaar, werd een aanvang gemaakt met de restauratie van het toestel wat uiteindelijk een project geworden is van twaalf jaar.
7 Mei, 1999 is een gedenkwaardige dag geworden voor de DDA.
De PH-DDZ heeft na deze lange tijd voor het eerst het luchtruim gekozen.
Het toestel heeft in deze twaalf jaar een gedaante verwisseling ondergaan die niemand voor mogelijk hield.
Als een phoenix uit de stof herrezen is dit toestel als een oud werkpaard getransformeerd tot een DC-3 in nieuw staat.
De afgevaardigde van Boeing (McDonnell-Douglas) heeft kenschetsend verklaard dat de laatste DC-3 in Holland is gebouwd.
Bron: Dutch Dakota Assiociation.